تبلیغات
مقایسه آموزش وپرورش دنیاباآموزش وپرورش ایران - آموزش معلمان در انگلستان

مقایسه آموزش وپرورش دنیاباآموزش وپرورش ایران
راه نجات امت،اصلاح بنیادین نهادآموزش وپرورش است...
نویسندگان
آخرین مطالب
امکانات وب

آموزش معلمان در انگلستان 
   
 ● مترجم: کامبیز - پارتازیان
 ● ارسال كننده: مدیر سایت 
 ● منبع: سایت - باشگاه اندیشه
 
  تاریخچه

مؤسسات آموزش تكمیلی معلمان انگلستان به صورت سنتی بر ارائه آموزش های حرفه ای تمركز داشته و مدرسین آن كه همواره از آنان تحت عنوان دانشیاران یاد می گردد، معمولا از حوزه تجارت و صنایع جذب می گردند تا مهارت های خود را به معلمین نسل جوان انتقال دهند.

بسیاری از مدرسین آموزش حرفه ای معلمان در حالی كه در حوزه صنایع یا بازرگانی فعالیت دارند به تدریس به صورت پاره وقت مبادرت می نمایند. طی سال های اخیر مؤسسات آموزش تكمیلی انگلستان و ولز به طور روزافزونی علاوه بر ارائه دوره های حرفه ای آموزش معلمان، به ارائه دوره های آكادمیك عمومی نیز مبادرت می نمایند. این در حالی است كه تا پیش از اعمال اصلاحات قانون آموزش عالی مصوب سال1992، معلمین واجد شرایط دریافت گواهینامه (QTS) منحصرا به استخدام مدارس یا كالج های آموزشی درآمده و الزامی جهت حضور در دوره های آكادمیك آموزشی برای آنان وجود نداشت. این درحالی است كه از سال2001، طبق بررسی های به عمل آمده پیشنهاداتی در خصوص اجباری سازی دوره های تكمیلی آموزش آكادمیك معلمین و آموزش تكمیلی در انگلستان و ولز ارائه گردیده است. تا پیش از دهه 1990، دوره های آموزش معلمان (ITT) در انگلستان و ولز توسط مؤسسات آموزش عالی (HEI) برگزار گردیده و دانش جو یان تحت دوره های آموزش تجربی و عملی قرار می گرفتند و این در حالی است كه از سال 1993، كلیه معلمان واجد شرایط براساس اصول اصلاحات آموزشی و برخورداری از QTS سنجش و ارزیابی می گردند.

از جمله عمده ترین اصلاحات مذكور می توان به پررنگ تر شدن نقش مدارس در تربیت معلمین، مشاركت مراكز آموزش معلمان و مراكز دانشگاهی با مدارس كشور در جهت تعیین و تدوین معیارهای اساسی آموزش معلمان، تأكید عمده بر صلاحیتهای آموزشی(توانایی تدریس، مدیریت كلاس و …) و هم پوشانی دوره های آموزشی آموزش معلمان با دوره های آموزشی عالی اشاره نمود.تربیت آكادمیك و عملی معلمان كشور انگلستان 4-3 سال به طول می انجامد.

برنامه های تربیت معلمان (LTT) توسط دانشگاه های آموزشی و سایر مؤسسات تحصیلات تكمیلی ارائه می گردد. گفتنی است كه طی دوره های مذكور، آموزش پایه 4 ساله و یا آموزش 3 ساله مقدماتی و آموزش تكمیلی 1 ساله ارائه می گردد. پس از گذراندن سال اولیه تدریس، معلمان گواهی نامة تدریس دریافت می نمایند. طی سال 1994، قانون تربیت معلمان جهت اعمال استانداردهای ملی و بر آورده نمودن نیازهای آموزشی حرفه ای معلمین به تصویب رسید.

دوره های آموزش معلمان در 2 دانشگاه و 2 كالج تخصصی آموزش كشور ایرلند برگزار می گردد. دوایر محلی آموزش ایرلند (DENI) از سهمیه های سالیانه آموزشی برخوردار می باشند. اصلی ترین وظیفه دوایر مذكور در خصوص آموزش معلمان كشور ضمانت مطابقت بازار عرضه و تقاضای كادر آموزشی معلمان كشور می باشد. از جمله مهمترین مقاطع آموزشی كه به درجه علمی كارشناسی آموزش منتهی می گردد می توان به مقطع آموزش كارشناسی آموزش (BED) و دوره آموزش فشرده معلمان (PGCE) اشاره نمود. طی سالهای اخیر دوره های پاره وقت آموزش معلمان (PGCE) نیز اضافه گردیده است.هر یك از 5 هیئت مدیره آموزشی به بررسی، تأیید و استخدام معلمین و اساتید دانشگاهی مبادرت می نمایند. شورای مدارس كاتولیك،كارفرمای كلیه معلمین مدارس كاتولیك محسوب می گردد. هیئت مدیره مدارس كشورمسؤولیت استخدام معلمین مدارس كاتولیك، مدارس آزاد متوسطه و مدارس تمام وقت دولتی را عهده دار می باشند.حكم انتصاب مسؤولیت تدریس دروس آموزشی به معلمین به 2 صورت انتصاب دائمی یا انتصاب موقتی با انعقاد قرارداد ثابت به آنان تفویض می گردد.مدیران علوم فنی و حرفه ای نیز ملزم به برخورداری از حداقل نمره علمی C در گواهینامه عمومی آموزش متوسطه و 3 سال تجربه كاری یا صنعتی می باشند.ضوابط و قوانین آموزش معلمان در انگلستان و ولز بسته به نوع مقطع آموزشی (مقاطع ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی) متفاوت می باشد. كلیه معلمین مقاطع آموزش پیش دبستانی، ابتدایی و مقدماتی متوسطه كشور می بایستی از شرایط ویژه معلمین كشور  (QTS) برخوردار بوده و یا از دایره ملی آموزش و استخدام وزارت كشور یا از آژانس ملی آموزش معلمان مجوز تدریس دریافت نمایند. لازم به ذكر است كه معلمین مقاطع مختلف آموزش استثنایی علاوه بر برخورداری از مدارك فوق می بایستی از گواهینامه تخصصی آموزش استثنایی نیز برخوردار باشند. گفتنی است كه گواهینامه مذكور پس از گذراندن دوره آموزشی 3 ساله به معلمین آموزش استثنایی اعطا می گردد.طبق قانون مصوب سال 1998، ویژه مدیریت مقطع آموزش عالی، كلیه مدرسین مراكز دولتی و خصوصی آموزش عالی انگلستان و ولز ملزم به عضویت در شورای ملی آموزش و حضور در جلسات شوراهای آموزشی می باشند.كلیه معلمین مدارس ملی و دولتی كشور انگلستان می بایستی از شرایط حرفه ای آموزش (QTS) برخوردار باشند. در نظام آموزش معلمان انگلستان تعداد 7 متد آموزشی به معلمین كلیه مقاطع آموزشی،ارائه می گردد.

دوره های آموزش معلمان در كشور انگلستان 4 سال آموزش تمام وقت را شامل گردیده و به درجه كارشناسی آموزش (BED) منتهی می گردد.دوره های آموزشی مذكور توسط مؤسسات آموزش عالی كشور ارائه گردیده و تركیبی ازكلاس های تركیبی تئوری و فعالیت های تدریس عملی را شامل می گردد. گواهینامه آموزشی (PGCE) پس از گذراندن دوره آموزشی آكادمیك4-3 سال در موضوعات تخصصی و حضور در دوره های آموزش حرفه ای تكمیلی 1 ساله به معلمین ارائه می گردد. دوره تكمیلی PGCE بر مهارت های تدریس عملی و تئوری آموزش تمركز دارد. دوره آموزش تكمیلی PGCE ویژه معلمین مقطع آموزش ابتدایی حداقل 25 هفته تجربه عملی آموزشی را شامل می گردد. گفتنی است كه از سال 1996، این دوره زمانی به 18 هفته افزایش یافته است. بر طبق مقررات جدید آموزشی حداقل تجربه علمی لازم برای مدرسین 32 هفته می باشد.حضور در دوره های آموزش ضمن خدمت از جمله وظایف حرفه ای معلمین بریتانیایی است.

حداقل زمان مقرر خدمت برای كلیه معلمین تمام وقت 5 روز كاری در هفته می باشد كه از این زمان حداقل3 روز همزمان با تدریس در مدارس به آموزش ضمن خدمت معلمین اختصاص می یابد. برای كادر آموزش و تربیتی مراكز آموزش پیش دبستانی من جمله كودكستان های بریتانیا، اخذ دیپلم آموزشی از دایره ملی امتحانات پیش دبستانی تحت عنوان (NNEB) الزامی است. از این روی، كلیه مراكز روزانه پیش دبستانی،منحصرا توسط مربیان واجد شرایط  (NNEB) اداره می گردد.

 سیاستهای آموزشی

از سال1999، دولت انگلستان به اختصاص بودجه خاصی به معلمان برخوردار از مهارت های پیشرفته AST مبادرت نموده است.طبق سیاستهای جدید آموزشی دولت انگلستان، معلمین و مدرسین برخوردار از استعدادهای درخشان آموزش به استخدام دولت درمی آیند. بنابر قوانین مذكور، كلیه معلمین با شرایط فوق از اضافه حقوق بالغ بر5 هزار پوند در ماه برخوردار گردیده و تحت عنوان معلمین برخوردار از مهارت های پیشرفته (AST) معرفی میگردند. از آن جایی كه طی سال های اخیر از تعداد دانش جویان انگلیسی تبار كه بنابرطرح بین المللی آموزش در كشورهای عضو اتحادیه اروپا تحصیل می نمایند كاسته شده است (از2000 نفر طی سال95/1994 به كمتر از 1000 نفر طی سال99/1998) و نسبت حضور دانش جو یان سایر كشورهای عضو اتحادیه اروپا در انگلستان از افزایش 2 به1 برخوردار بوده است، از این روی دولت انگلستان با همكاری شورای ERISMUS SOCATES در پی تشویق هر چه بیشتر دانش جو یان انگلیسی تبار در جهت ادامه تحصیل در مراكز دانشگاهی خارج از كشور می باشد.

 برنامه های آموزشی

اغلب برنامه های آموزشی معلمان ویژه مقاطع آموزش ابتدایی و متوسطه كه معمولا طی آموزش تكمیلی 4-3 ساله ارائه می گردد، به اعطای مدرك آموزشی به معلمین واجدالشرایط (QTS) منتهی می گردد. گفتنی است كه دوره های آموزش معلمان تحت مقاطع كارشناسی آموزش (BED) و كارشناسی فنون آموزش BATD) ( به دانش جو یان ارائه می گردد.

علاوه بر دوره های آموزشی مذكور دوره های پاره وقت2ساله آموزش معلمان نیز به فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراكز آموزش عالی ارائه می گردد.علاوه بر دوره های آموزشی مقدماتی دردوره های1ساله آموزش تكمیلی معلمان و اعطای مدرك علمی (PGCE) به معلمین ارائه می گردد.

در بخشنامه شماره4مصوب سال 1998، دپارتمان آموزش انگلستان حداقل زمان لازم جهت حضور در كلاس های آموزش تكمیلی معلمان 36 هفته در سال می باشد.

هدف اصلی برگزاری دوره های تكمیلی آموزشی معلمان در انگلستان و ولز پرداختن به آموزش مهارت های عملی تدریس و رفع محدودیت های آموزشی معلمین در حوزه تدریس مدارس سراسر كشور می باشد. علاوه بر دوره های آموزش تكمیلی فوق، دوره های تكمیلی2ساله آموزش معلمان نیز برگزار می گردد كه در جهت برطرف نمودن كمبود تعداد معلمان حوزه های آموزشی علوم، ریاضیات، طراحی، تكنولوژی اطلاعات و زبان های خارجی مؤثر بوده است. دوره های آموزش مذكور هم چنین به معلمینی ارائه می گردد كه به تدریس درس یا دروس آموزشی نا مربوط با موضوع آموزشی اولیه تمایل دارند. طی سال1997، طرح احداث مراكز آموزش پاره وقت و آموزشی از راه دور در حوزه آموزش معلمان كشور انگلستان مطرح گردیده و از سال2000، رسما به اجرا گذارده شد. بنا به طرح مذكور دوره های آموزش پاره وقت و از راه دور در جهت تربیت معلمین مقاطع مختلف آموزشی كه به دلایل مشخص كاری و یا مالی از حضور در كلاس های1ساله آموزشی معلمان محروم می باشند، به كلیه متقاضیان آموزش معلمان در سراسر كشور ارائه می گردد. هدف از اجرای طرح مذكور برخورداری افرادشاغل یا برخوردار از سطح درآمد كم از دوره های كوتاه مدت و فشرده آموزش معلمان می باشد.از جمله مهم ترین مزایای چنین سیستم آموزشی می توان به ارائه برنامه های آموزشی تخصصی از راه دور و استفاده از سیستمهای آموزشی دیجیتال نظیر اینترنت اشاره نمود. مسؤولیت اداره و نظارت بر عمل كرد مراكز ارائه كننده آموزش های مذكور برعهده آژانس ملی آموزش معلمان و دایره ملی آموزش ولز می باشد.برنامه های آموزشی مذكور به گونه ای طراحی گردیده كه افراد تحت پوشش به استانداردهای لازم آموزش معلمان (QTS) دست می یابند.

مراكز آموزش پاره وقت و آموزش از راه دور معلمان، عهده دار مسؤولیت ارزیابی نیازهای تربیتی و طراحی و پشتیبانی طرح های تربیتی حوزه آموزش معلمان می باشند.

گفتنی است كه برنامه های تربیتی معمولا مدت زمان2 سال به طول می انجامد.

دوره های آموزش تربیت معلمان در كشور انگلستان، عموماً برمبنای الگوی هماهنگ كه تركیبی از مطالعات موضوعی آموزش عالی، كلاس های نظری و فعالیت های عملی آموزشی است، سازمان دهی می گردد. در بخشنامه شماره 4مصوب سال 1998، دپارتمان آموزش انگلستان ((DFEE و بخشنامه شماره13مصوب سال1998، دایره ملی آموزش ایرلند، بر ارائه دوره های آموزشی4ساله به دانش جو یان مقطع متوسطه و برخورداری از حداقل 32 هفته تجربه تدریس در مدارس كشور تأكید گردیده است. این در حالی است كه معلمین مقطع آموزشی ابتدایی ملزم به برخورداری از حداقل 24 هفته تجربه عملی تدریس در مدارس و گذراندن دوره های 3ساله آموزش معلمان می باشند.معلمین دوره های فشرده آموزشی از 18 هفته تجربه تدریس و معلمین مقطع آموزشی متوسطه نیز از 24 هفته تجربه تدریس عملی در مدارس برخوردار می گردند.

 نرخ معلمین مدارس ابتدایی برخوردار از مدرك دانشگاهی (بین سال های 97-1989 )

 موسسات خصوصی    موسسات دولتی           سال تحصیلی

69%           34%                90-1989

70%           36%                91- 90

71%           39%                92-91

72%           42%                93-92

73%           44%                94- 93

73%           47%                95-94

72%           50%                96- 95

72%           52%                97- 96

مراكز آموزشی

آن دسته از موسسات آموزش عالی انگلستان و ولز((HEI كه از قوانین و معیارهای وضع شده تبعیت می نمایند به ترتیب توسط آژانس ملی آموزش معلمان  (TTA) و شورای بودجه آموزش عالی ولز تحت نظارت قرار می گیرند. این درحالی است كه مؤسسات آموزش عالی و مدارس كشور نیز مسؤولیت مشتركی در جهت برنامه ریزی و مدیریت دوره های گزینشی، آموزشی و ارزیابی علمی دانش جو یان برعهده دارند. ماده 12 قانون مصوب سال1994، ویژه آموزش معلمان مدارسی است كه مورد تأیید آژانس ملی آموزش معلمان قرار گرفته و از اختیار برگزاری دوره های آموزش معلمان برخوردار می باشند. گفتنی است كه حضور در دوره های آموزشی مذكور برای كلیه افرادی كه از مدارك دانشگاهی معتبر برخوردار می باشند آزاد بوده و منجر به دریافت مدرك آموزشی و احراز شرایط ویژه معلمین كشور (QTS) می گردد.طبق آخرین آمار بدست آمده در سپتامبر سال2000، تعداد48 مركز آموزش معلمان در كلیه مناطق انگلستان و ولز فعالیت دارند. لازم به ذكر است كه كلیه مراكز مذكور از محل بودجه دولتی حوزه آموزش تامین اعتبار می گردند.

 نهادهای مركزی

طبق ماده 112 قانون آموزش مصوب سال 1994، مسؤولیت تامین واعطای تسهیلات كافی آموزشی در جهت برگزاری دوره های آموزشی به دپارتمان آموزش و استخدام وزارت كشور انگلستان (DFEE) تفویض گردید.گفتنی است كه مسؤولیت برنامه ریزی آموزشی دوره های آموزش معلمان نیز برعهده دپارتمان مذكور می باشد. اصلی ترین مسؤولیت دپارتمان آموزش انگلستان، تعیین و تدوین اهداف آموزشی دوره های آموزش معلمان و استعلام اهداف مذكور به آژانس ملی آموزش معلمان (TTA) می باشد. اصلی ترین هدف دپارتمان آموزش انگلستان از استعلام اهداف و قوانین آموزشی به آژانس مذكور،خودداری از كاهش یا افزایش تعداد معلمین تحت تعلیم مراكز آموزشی معلمان كشور می باشد.دولت انگلستان نیز به نوبه خود به اعطای حق الزحمه ماهانه آموزشی به معلمین مقاطع آموزشی ابتدایی و متوسطه بالغ بر 6000 پوند مبادرت می نماید.علاوه براین از سپتامبر سال2000، معلمین دروس آموزشی ریاضیات، علوم طبیعی، زبان های خارجی و علوم فنی و حرفه ای مقطع آموزشی متوسطه از پاداشی بالغ بر4 هزار پوند برخوردار گردیدند.

علت اعطای چنین پاداش های آموزشی به واسطه كمبود معلمین دروس مذكور می باشد.

طبق قانون آموزش عالی مصوب سال1998، اصلاحات عمده ای به شرح ذیل در ساختار آموزش معلمان كشور انگلستان اعمال گردید:

1. تصویب قوانین ویژه آموزشی در جهت تشكیل شوراهای آموزش معلمان

2. نظارت بر عمل كرد مؤسسات و مراكز آموزش معلمان توسط بازرسین ارشد آموزشی

 ارزشیابی تحصیلی

طی سال های اخیر، دانش جو یان دوره های آموزش معلمان در انگلستان و ولز توسط مؤسسات آموزش عالی و مراكز ارائه كننده آموزش های عملی و تجربی مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرند. گفتنی است كه ارزیابی دانش جو یان از طریق معیارهای آموزشی نظیر بخش نامه شماره 4مصوب سال1998، دپارتمان آموزش انگلستان (DFEE) و بخشنامه شماره13مصوب سال 1998، دایره آموزش ولز صورت می گیرد.مسؤولیت ارزیابی صلاحیت دانش جو یان دوره های آموزش معلمان جهت تدریس موضوعات تخصصی و مدیریت كلاس، برعهده معلمین ارشد مراكز آموزشی كشور می باشد.گفتنی است دانش جو یانی كه از این معیار و سایر معیارهای مشخص شده برخوردار باشند، به دریافت گواهینامه QTS ، كارشناسی آموزش (BED) و یا مدرك تكمیلی آموزش (PGCE) نائل می آیند. مدرك تكمیلی آموزش (PGCE) به افرادی اعطا می گردد كه پس از فارغ التحصیلی از دوره مقدماتی آموزش معلمان، تحت تعلیم آموزش تمام وقت3ساله یا آموزش پاره وقت 2ساله در مراكز عالی آموزش معلمان (Scitt) قرار گیرند.در صورتی كه اعتبار علمی دانش جو یان دوره های تكمیلی آموزشی (PGCE) مورد تأیید مراكز عالی آموزش معلمان قرار گیرد، به كلیه فارغ التحصیلان دوره های تكمیلی (NQT) چشم اندازی از حرفه معلمی ارائه می گردد كه خلاصه اطلاعات موجود درخصوص توانایی های معلمین غیرحرفه ای و اولویتهای آموزشی حرفه ای جهت دریافت مدرك (QTS) را ارائه می نماید. آندسته از معلمانی كه از مدارك آموزشی دیگر كشورهای عضو اتحادیه اروپا برخوردار باشند، با درخواست از دپارتمان آموزش و استخدام انگلستان، به اخذ تاییدیه بین المللی مدارك آموزشی خود امبادرت می نمایند.

 


دوره های آموزش معلمان در كشور انگلستان 4 سال آموزش تمام وقت را شامل گردیده و به درجه كارشناسی آموزش (BED) منتهی می گردد.دوره های آموزشی مذكور توسط مؤسسات آموزش عالی كشور ارائه گردیده و تركیبی ازكلاس های تركیبی تئوری و فعالیت های تدریس عملی را شامل می گردد. گواهینامه آموزشی (PGCE) پس از گذراندن دوره آموزشی آكادمیك4-3 سال در موضوعات تخصصی و حضور در دوره های آموزش حرفه ای تكمیلی 1 ساله به معلمین ارائه می گردد. دوره تكمیلی PGCE بر مهارت های تدریس عملی و تئوری آموزش تمركز دارد. دوره آموزش تكمیلی PGCE ویژه معلمین مقطع آموزش ابتدایی حداقل 25 هفته تجربه عملی آموزشی را شامل می گردد. گفتنی است كه از سال 1996، این دوره زمانی به 18 هفته افزایش یافته است. بر طبق مقررات جدید آموزشی حداقل تجربه علمی لازم برای مدرسین 32 هفته می باشد.حضور در دوره های آموزش ضمن خدمت از جمله وظایف حرفه ای معلمین بریتانیایی است.

حداقل زمان مقرر خدمت برای كلیه معلمین تمام وقت 5 روز كاری در هفته می باشد كه از این زمان حداقل3 روز همزمان با تدریس در مدارس به آموزش ضمن خدمت معلمین اختصاص می یابد. برای كادر آموزش و تربیتی مراكز آموزش پیش دبستانی من جمله كودكستان های بریتانیا، اخذ دیپلم آموزشی از دایره ملی امتحانات پیش دبستانی تحت عنوان (NNEB) الزامی است. از این روی، كلیه مراكز روزانه پیش دبستانی،منحصرا توسط مربیان واجد شرایط  (NNEB) اداره می گردد.

سیاستهای آموزشی

از سال1999، دولت انگلستان به اختصاص بودجه خاصی به معلمان برخوردار از مهارت های پیشرفته AST مبادرت نموده است.طبق سیاستهای جدید آموزشی دولت انگلستان، معلمین و مدرسین برخوردار از استعدادهای درخشان آموزش به استخدام دولت درمی آیند. بنابر قوانین مذكور، كلیه معلمین با شرایط فوق از اضافه حقوق بالغ بر5 هزار پوند در ماه برخوردار گردیده و تحت عنوان معلمین برخوردار از مهارت های پیشرفته (AST) معرفی میگردند. از آن جایی كه طی سال های اخیر از تعداد دانش جویان انگلیسی تبار كه بنابرطرح بین المللی آموزش در كشورهای عضو اتحادیه اروپا تحصیل می نمایند كاسته شده است (از2000 نفر طی سال95/1994 به كمتر از 1000 نفر طی سال99/1998) و نسبت حضور دانش جو یان سایر كشورهای عضو اتحادیه اروپا در انگلستان از افزایش 2 به1 برخوردار بوده است، از این روی دولت انگلستان با همكاری شورای ERISMUS SOCATES در پی تشویق هر چه بیشتر دانش جو یان انگلیسی تبار در جهت ادامه تحصیل در مراكز دانشگاهی خارج از كشور می باشد.

 برنامه های آموزشی

اغلب برنامه های آموزشی معلمان ویژه مقاطع آموزش ابتدایی و متوسطه كه معمولا طی آموزش تكمیلی 4-3 ساله ارائه می گردد، به اعطای مدرك آموزشی به معلمین واجدالشرایط (QTS) منتهی می گردد. گفتنی است كه دوره های آموزش معلمان تحت مقاطع كارشناسی آموزش (BED) و كارشناسی فنون آموزش BATD) ( به دانش جو یان ارائه می گردد.

علاوه بر دوره های آموزشی مذكور دوره های پاره وقت2ساله آموزش معلمان نیز به فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراكز آموزش عالی ارائه می گردد.علاوه بر دوره های آموزشی مقدماتی دردوره های1ساله آموزش تكمیلی معلمان و اعطای مدرك علمی (PGCE) به معلمین ارائه می گردد.

در بخشنامه شماره4مصوب سال 1998، دپارتمان آموزش انگلستان حداقل زمان لازم جهت حضور در كلاس های آموزش تكمیلی معلمان 36 هفته در سال می باشد.

هدف اصلی برگزاری دوره های تكمیلی آموزشی معلمان در انگلستان و ولز پرداختن به آموزش مهارت های عملی تدریس و رفع محدودیت های آموزشی معلمین در حوزه تدریس مدارس سراسر كشور می باشد. علاوه بر دوره های آموزش تكمیلی فوق، دوره های تكمیلی2ساله آموزش معلمان نیز برگزار می گردد كه در جهت برطرف نمودن كمبود تعداد معلمان حوزه های آموزشی علوم، ریاضیات، طراحی، تكنولوژی اطلاعات و زبان های خارجی مؤثر بوده است. دوره های آموزش مذكور هم چنین به معلمینی ارائه می گردد كه به تدریس درس یا دروس آموزشی نا مربوط با موضوع آموزشی اولیه تمایل دارند. طی سال1997، طرح احداث مراكز آموزش پاره وقت و آموزشی از راه دور در حوزه آموزش معلمان كشور انگلستان مطرح گردیده و از سال2000، رسما به اجرا گذارده شد. بنا به طرح مذكور دوره های آموزش پاره وقت و از راه دور در جهت تربیت معلمین مقاطع مختلف آموزشی كه به دلایل مشخص كاری و یا مالی از حضور در كلاس های1ساله آموزشی معلمان محروم می باشند، به كلیه متقاضیان آموزش معلمان در سراسر كشور ارائه می گردد. هدف از اجرای طرح مذكور برخورداری افرادشاغل یا برخوردار از سطح درآمد كم از دوره های كوتاه مدت و فشرده آموزش معلمان می باشد.از جمله مهم ترین مزایای چنین سیستم آموزشی می توان به ارائه برنامه های آموزشی تخصصی از راه دور و استفاده از سیستمهای آموزشی دیجیتال نظیر اینترنت اشاره نمود. مسؤولیت اداره و نظارت بر عمل كرد مراكز ارائه كننده آموزش های مذكور برعهده آژانس ملی آموزش معلمان و دایره ملی آموزش ولز می باشد.برنامه های آموزشی مذكور به گونه ای طراحی گردیده كه افراد تحت پوشش به استانداردهای لازم آموزش معلمان (QTS) دست می یابند.

مراكز آموزش پاره وقت و آموزش از راه دور معلمان، عهده دار مسؤولیت ارزیابی نیازهای تربیتی و طراحی و پشتیبانی طرح های تربیتی حوزه آموزش معلمان می باشند.

گفتنی است كه برنامه های تربیتی معمولا مدت زمان2 سال به طول می انجامد.

دوره های آموزش تربیت معلمان در كشور انگلستان، عموماً برمبنای الگوی هماهنگ كه تركیبی از مطالعات موضوعی آموزش عالی، كلاس های نظری و فعالیت های عملی آموزشی است، سازمان دهی می گردد. در بخشنامه شماره 4مصوب سال 1998، دپارتمان آموزش انگلستان ((DFEE و بخشنامه شماره13مصوب سال1998، دایره ملی آموزش ایرلند، بر ارائه دوره های آموزشی4ساله به دانش جو یان مقطع متوسطه و برخورداری از حداقل 32 هفته تجربه تدریس در مدارس كشور تأكید گردیده است. این در حالی است كه معلمین مقطع آموزشی ابتدایی ملزم به برخورداری از حداقل 24 هفته تجربه عملی تدریس در مدارس و گذراندن دوره های 3ساله آموزش معلمان می باشند.معلمین دوره های فشرده آموزشی از 18 هفته تجربه تدریس و معلمین مقطع آموزشی متوسطه نیز از 24 هفته تجربه تدریس عملی در مدارس برخوردار می گردند.

نرخ معلمین مدارس ابتدایی برخوردار از مدرك دانشگاهی (بین سال های 97-1989 )

 موسسات خصوصی    موسسات دولتی           سال تحصیلی

69%           34%                90-1989

70%           36%                91- 90

71%           39%                92-91

72%           42%                93-92

73%           44%                94- 93

73%           47%                95-94

72%           50%                96- 95

72%           52%                97- 96

مراكز آموزشی

آن دسته از موسسات آموزش عالی انگلستان و ولز((HEI كه از قوانین و معیارهای وضع شده تبعیت می نمایند به ترتیب توسط آژانس ملی آموزش معلمان  (TTA) و شورای بودجه آموزش عالی ولز تحت نظارت قرار می گیرند. این درحالی است كه مؤسسات آموزش عالی و مدارس كشور نیز مسؤولیت مشتركی در جهت برنامه ریزی و مدیریت دوره های گزینشی، آموزشی و ارزیابی علمی دانش جو یان برعهده دارند. ماده 12 قانون مصوب سال1994، ویژه آموزش معلمان مدارسی است كه مورد تأیید آژانس ملی آموزش معلمان قرار گرفته و از اختیار برگزاری دوره های آموزش معلمان برخوردار می باشند. گفتنی است كه حضور در دوره های آموزشی مذكور برای كلیه افرادی كه از مدارك دانشگاهی معتبر برخوردار می باشند آزاد بوده و منجر به دریافت مدرك آموزشی و احراز شرایط ویژه معلمین كشور (QTS) می گردد.طبق آخرین آمار بدست آمده در سپتامبر سال2000، تعداد48 مركز آموزش معلمان در كلیه مناطق انگلستان و ولز فعالیت دارند. لازم به ذكر است كه كلیه مراكز مذكور از محل بودجه دولتی حوزه آموزش تامین اعتبار می گردند.

 نهادهای مركزی

طبق ماده 112 قانون آموزش مصوب سال 1994، مسؤولیت تامین واعطای تسهیلات كافی آموزشی در جهت برگزاری دوره های آموزشی به دپارتمان آموزش و استخدام وزارت كشور انگلستان (DFEE) تفویض گردید.گفتنی است كه مسؤولیت برنامه ریزی آموزشی دوره های آموزش معلمان نیز برعهده دپارتمان مذكور می باشد. اصلی ترین مسؤولیت دپارتمان آموزش انگلستان، تعیین و تدوین اهداف آموزشی دوره های آموزش معلمان و استعلام اهداف مذكور به آژانس ملی آموزش معلمان (TTA) می باشد. اصلی ترین هدف دپارتمان آموزش انگلستان از استعلام اهداف و قوانین آموزشی به آژانس مذكور،خودداری از كاهش یا افزایش تعداد معلمین تحت تعلیم مراكز آموزشی معلمان كشور می باشد.دولت انگلستان نیز به نوبه خود به اعطای حق الزحمه ماهانه آموزشی به معلمین مقاطع آموزشی ابتدایی و متوسطه بالغ بر 6000 پوند مبادرت می نماید.علاوه براین از سپتامبر سال2000، معلمین دروس آموزشی ریاضیات، علوم طبیعی، زبان های خارجی و علوم فنی و حرفه ای مقطع آموزشی متوسطه از پاداشی بالغ بر4 هزار پوند برخوردار گردیدند.

علت اعطای چنین پاداش های آموزشی به واسطه كمبود معلمین دروس مذكور می باشد.

طبق قانون آموزش عالی مصوب سال1998، اصلاحات عمده ای به شرح ذیل در ساختار آموزش معلمان كشور انگلستان اعمال گردید:

1. تصویب قوانین ویژه آموزشی در جهت تشكیل شوراهای آموزش معلمان

2. نظارت بر عمل كرد مؤسسات و مراكز آموزش معلمان توسط بازرسین ارشد آموزشی

 ارزشیابی تحصیلی

طی سال های اخیر، دانش جو یان دوره های آموزش معلمان در انگلستان و ولز توسط مؤسسات آموزش عالی و مراكز ارائه كننده آموزش های عملی و تجربی مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرند. گفتنی است كه ارزیابی دانش جو یان از طریق معیارهای آموزشی نظیر بخش نامه شماره 4مصوب سال1998، دپارتمان آموزش انگلستان (DFEE) و بخشنامه شماره13مصوب سال 1998، دایره آموزش ولز صورت می گیرد.مسؤولیت ارزیابی صلاحیت دانش جو یان دوره های آموزش معلمان جهت تدریس موضوعات تخصصی و مدیریت كلاس، برعهده معلمین ارشد مراكز آموزشی كشور می باشد.گفتنی است دانش جو یانی كه از این معیار و سایر معیارهای مشخص شده برخوردار باشند، به دریافت گواهینامه QTS ، كارشناسی آموزش (BED) و یا مدرك تكمیلی آموزش (PGCE) نائل می آیند. مدرك تكمیلی آموزش (PGCE) به افرادی اعطا می گردد كه پس از فارغ التحصیلی از دوره مقدماتی آموزش معلمان، تحت تعلیم آموزش تمام وقت3ساله یا آموزش پاره وقت 2ساله در مراكز عالی آموزش معلمان (Scitt) قرار گیرند.در صورتی كه اعتبار علمی دانش جو یان دوره های تكمیلی آموزشی (PGCE) مورد تأیید مراكز عالی آموزش معلمان قرار گیرد، به كلیه فارغ التحصیلان دوره های تكمیلی (NQT) چشم اندازی از حرفه معلمی ارائه می گردد كه خلاصه اطلاعات موجود درخصوص توانایی های معلمین غیرحرفه ای و اولویتهای آموزشی حرفه ای جهت دریافت مدرك (QTS) را ارائه می نماید. آندسته از معلمانی كه از مدارك آموزشی دیگر كشورهای عضو اتحادیه اروپا برخوردار باشند، با درخواست از دپارتمان آموزش و استخدام انگلستان، به اخذ تاییدیه بین المللی مدارك آموزشی خود امبادرت می نمایند.

 پذیرش تحصیلی

معیارهای پذیرش معلمین مقاطع مختلف آموزشی در بخش نامه شماره 4 مصوب سال 1998، دپارتمان آموزش انگلستان و بخشنامه شماره13مصوب 1998 دایره آموزشی ولز لحاظ گردیده است. از آن جایی كه دسترسی به دوره های آموزش معلمان دركشور انگلستان برفرایند گزینش مقدماتی معلمین من جمله برگزاری مصاحبات علمی، برخورداری معلمین از تناسب فیزیكی و روحی جهت تدریس تاكید دارد، از این روی در بخشنامه شماره 4 مصوب سال 1999 دپارتمان آموزش انگلستان مورد ارزیابی قرار گرفته است.طبق قانون مذكور، معلمین مقاطع مختلف آموزشی در انگلستان و ولز نمی بایستی از سابقه كیفری برخوردار باشند. از سال 1989، هم چنین فاكتورسابقه كاری در فرایند گزینش معلمین به سایر فاكتورهای گزینشی اضافه گردیده است.

از جمله دیگر مفاد بخشنامه شماره 4 مصوب سال 1998 دپارتمان آموزش انگلستان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1. تعیین استانداردهای آموزشی ویژه معلمین واجد شرایط

2. بهره برداری از تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات در تدریس (بخشنامه شماره 4مصوب سال 1998 دپارتمان آموزشی انگلستان و بخشنامه شماره13مصوب سال 1998 دایره آموزش ولز (

3. ویژگی های دوره آموزشی معلمین زبان

4. ویژگی های دوره آموزشی معلمین ریاضیات در مدارس ابتدایی

5. ویژگیهای دوره آموزشی معلمین علوم طبیعی در مدارس ابتدایی

6. ویژگیهای دوره آموزش معلمین زبان انگلیسی در مدارس متوسطه

7. ویژگیهای دوره آموزشی معلمین ریاضیات در مدارس متوسطه

8. ویژگیهای دوره آموزشی معملین علوم طبیعی در مدارس متوسطه

9. شرایط و مشخصه های كلی حضور در مراكز آموزش معلمان

 از جمله مهم ترین شرایط جدید پذیرش دانشجو در دوره های آموزش معلمان میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

1. كسب استانداردهای لازم آموزشی نظیر رتبه A-C در آزمون زبان انگلیسی و ریاضیات

2. برخورداری از مدرك دانشگاهی معتبر(گذراندن حداقل دوره آموزشی به مدت 2سال (

3. برخورداری از رده سنی بالاتر از 24 سال

4. برخورداری از سنوات خدمتی غیررسمی در حوزه تدریس دروس آموزشی ( حداقل به مدت 2سال(

 محتوای دروس دوره های آموزش معلمان و حداقل تجربه تدریس در مدارس كشور توسط دولت تعیین می گردد. گفتنی است كه تعیین اعتبارات مالی و آموزشی دوره های آموزشی مذكور، توسط آژانس آموزش معلمان انگلستان و شورای بودجه آموزش عالی ولز صورت می گیرد. استانداردهای آموزش معلمان واجدالشرایط كشور انگلستان در بخشنامه شماره 4 مصوب سال 1998دپارتمان آموزش انگلستان تحت عنوان مدیریت آموزشی، نظارت و ارزیابی آموزشی و مسؤولیت پذیری معلمان عنوان می گردد. از تابستان سال2000، كلیه متقاضیان دوره های آموزش معلمان در انگلستان ملزم به گذراندن آزمون ملی مهارت های آموزشی و از فوریه سال2001، ملزم به گذراندن آزمون تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات آموزش  ITC می باشند. طبق قوانین جدید نظام آموزشی، معلمان تحت تعلیم كشور انگلستان ملزم به گذراندن آزمونهای مذكور و كسب نمرات علمی A-C می باشند.كلیه مؤسسات آموزش معلمان در ولز به ارائه دروس آموزشی به زبان ولشی به عنوان زبان دوم مبادرت می نمایند. گفتنی است به آندسته از دانش جو یانی كه با موفقیت دوره آموزش زبان ولشی را پشت سرگذارند، گواهینامه صلاحیت تدریس زبان ولش در مراكز آموزشی اعطا می گردد.

 چهارچوب های قانونی

تا پیش از دهه1990، قانون یا قوانین ویژه آموزش تكمیلی معلمان انگلستان و ولز اعمال نمی گردید. تا اینكه با تصویب قانون ویژه آموزش تكمیلی معلمان طی سال 1993، كلیه مدرسین شاغل در مؤسسات آموزش تكمیلی ملزم به برخورداری از معلومات كافی جهت ارائه دستورالعمل های مناسب آموزشی درمراكز آموزش عالی گردیدند.گفتنی است كه این مقررات به خصوص بر استانداردهای سلامت روانی و رفتاری مدرسین تأكید دارد.از جمله قوانین حوزه آموزش معلمان می توان به قوانین مصوب سال1993، اصلاحیه قانون آموزش معلمان مصوب سال 1997 و عمل كرد ماده قانون218 مصوب سال 1998 اشاره نمود. فرآیند نظارتی قوانین مذكور درحوزه آموزش معلمان توسط آژانس آموزش معلمان انگلستان یا شورای ملی آموزش عالی صورت می گیرد. قوانین معیار نیز كه بر ضروریات لازم جهت ارائه دوره های آموزش معلمان تأكید دارند، در بخش نامه4مصوب سال 1998 دپارتمان آموزش انگلستان و در بخشنامه 13 مصوب سال 1998 برای حوزه آموزش معلمان ولز لحاظ گردیده است. آژانس ملی آموزش معلمان (TTA) نیز بنا بر قوانین اصلاحات آموزشی عالی مصوب سال1994، تشكیل یافته و عهده دار وظایف ذیل می باشد:

1. ارائه خدمات اطلاع رسانی به دایره ملی آموزش و استخدام وزارت كشور

2. تعیین و تدوین مقررات آموزشی معلمان براساس دستورالعمل های وزارت كشور

3. تشویق و ترغیب شهروندان انگلیسی جهت حضور در دوره های آموزش معلمان

4. تشكیل موسسات معیار و استاندارد ارائه كننده دوره های آموزش معلمان و نظارت برعملكرد مؤسسات مذكور ازطریق برقراری همكاری با وزارت كشور و نظارت بر معیارهای آموزشی مؤسسات آموزش معلمان

5. تعیین وتدوین استراتژی های مشخص آموزشی در جهت توسعه حرفه ای و مداوم معلمان سراسر كشور

 لازم به ذكر است كه اعضای آژانس ملی آموزش معلمان (TTA) توسط دایره ملی آموزش و استخدام وزارت كشور منصوب می گردند. قانون ویژه آموزش معلمان مصوب سال 1994 و اصلاحیه قانون مذكور مصوب سال 1998 به بازرسین ارشد حوزه آموزش و مدارس كشور اختیار نظارت بر دوره های آموزش معلمان به ویژه دوره های آموزش ضمن خدمت را اعطا می نماید.در انگلستان و ولز عرضه وجذب نیرو های آموزشی توسط آژانس ملی آموزش معلمان (TTA) به صورت مشترك انجام می گیرد. مسؤولیت تأمین بودجه، تأیید اعتبارات آموزشی و نظارت برعمل كرد مؤسسات آموزشی معلمان ولز برعهده شورای بودجه آموزش عالی ولز تحت عنوان (HEFCW) می باشد.

قانون ویژه آموزش معلمان مصوب سال1994 و اصلاحیه قانون مذكور مصوب سال 1998 نیز اختیار نظارت بر دور ه های آموزش معلمان را به بازرسین ارشد حوزه آموزش و مدارس ولز اعطا می نماید.

 آموزش اساتید دانشگاهی

از جمله گواهینامه های آموزشی مورد نیاز جهت تدریس در مراكز آموزش عالی كشور انگلستان میتوان به گواهینامه آموزش عالی (FE) و یا گواهینامه آموزش تكمیلی بزرگ سالان اشاره نمود. اكثریت اساتید آموزش عالی به تدریس پاره وقت در مراكز آموزش عالی مبادرت می نمایند. كلیه مدرسین مراكز آموزش عالی انگلستان به طور میانگین از تجربه آموزشی10 ساله پیش از پرداختن به تدریس در مراكز آموزشی عالی برخوردار می باشند.از آن جایی كه مدرسین آموزش عالی دركشور انگلستان در زمره كارمندان كشوری محسوب نمی گردند، از این روی در یكی از سطوح شغلی آزاد ( نا محدود ) یا دوره های آموزشی محدود در قالب نظام آموزشی پاره وقت یا تمام وقت استخدام می گردند.

  برنامه های آموزشی

از جمله معمول ترین دوره های آموزشی مدرسین مراكز آموزش عالی انگلستان (FE) می توان به دوره آموزش تكمیلی مدرسین مراكز آموزش عالی بزرگ سالان اشاره نمود.

دوره های آموزش تكمیلی مدرسین مراكز آموزش عالی (FE) درانگلستان و ولز طی دوره آموزشی 1 ساله تمام وقت معادل دوره2ساله آموزش پاره وقت معادل170 ساعت آموزشی به دانشجویان ارائه می گردد.كلیه متقاضیان ملزم به گذراندن دوره آموزشی11هفته ای دركالج های آموزش معلمان می باشند دوره های مذكور با هدف افزایش توانایی های تدریس، تقویت مهارت های عملی و ارائه چهارچوب نظری به مدرسین مراكز آموزش عالی طراحی گردیده است. گفتنی است كه دوره های مذكور به صورت آموزش ضمن خدمت یا دوره های آموزش شبانه نیز به متقاضیان ارائه می گردد.

 نهادهای مركزی

تا پیش از دهة 1990، مسؤولیت ارائه دوره های آموزش تكمیلی مدرسین دانشگاهی و مؤسسات آموزش تكمیلی برعهده مقامات محلی آموزش عالی قرار داشته و شرایط دوره ها و مشخصه های تربیت مدرسین دانشگاه ها نیز توسط مقامات مذكور تعیین می گردید. این در حالی است كه از سال 1999، مسؤولیت نظارت بر اعمال استانداردهای ملی آموزشی به دایره ملی آموزش تكمیلی انگلستان FENTO) ( تفویض گردیده است.گفتنی است كه دایره ملی آموزش تكمیلی انگلستان (FENTO) به عنوان نهاد ملی مسئول توسعه كیفیت و ارتقای استانداردهای ملی آموزش تكمیلی اساتید دانشگاهی آغاز به فعالیت نمود.

نهاد مذكوردر زمره80 نهاد ملی آموزشی انگلستان (NTO) محسوب می گردد كه در جهت افزایش رقابت مراكز آموزش جهت دستیابی به استانداردهای آموزشی تأسیس گردیده اند. دایره ملی آموزش تكمیلی انگلستان (FENTO) متشكل از شورایی با30 عضو فعال است كه اعضای آن از میان كالج های آموزش تكمیلی، حوزه صنایع، دولت و اتحادیه های تجاری انتخاب می گردد.

 آموزش حرفه ای معلمان

كلیه معلمان انگلستان و ولز ملزم می باشند كه روش های تدریس و برنامه های كاری خود را مورد ارزیابی قرار داده و در دوره های حرفه ای آموزش معلمان (CPD) حضور یابند.

از دپارتمان آموزش انگلستان (DFEE) تحت عنوان نهاد مركزی آموزش حرفه ای معلمان انگلستان و ولز (CPD) یاد می گردد.دپارتمان مذكور بر افزایش استانداردهای آموزش حرفه ای معلمان،بر تعهد معلمین و بر مركزیت (CPD) در جهت نوسامانی حرفه معلمی پافشاری می نماید.

بنابر قوانین دپارتمان آموزش انگلستان (DFEE) درآموزش حرفه ای معلمان نیازمندیهای معلمان، اولویت های آموزشی مدارس و اولویت های استراتژیك ملی مد نظر قرارگرفته و از محل بودجه عمومی تامین اعتبارمی گردند.ازجمله دیگردوره های آموزش حرفه ای معلمان می توان به آموزش حرفه ای معلمان ناظر (NPQH) اشاره نمود.به عبارت دیگر در دوره های آموزشی مذكور، آندسته از معلمینی كه قبلا از تجربه مفیدی درحوزه آموزش برخوردار بوده اند تحت آموزش قرار می گیرند. طبق قانون مصوب سال1997و قانون اصلاحیه مصوب سال2000 ویژه آموزش عالی و آموزش معلمان كشورانگلستان، وزارت كشور به اعطای مجوز وضع مقررات آموزشی برای آندسته از معلمینی كه به عنوان معلمان ناظر فعالیت داشته اند، مبادرت مینماید. طبق مقررات مذكور، كلیه معلمین متقاضی فعالیت در حوزه نظارت آموزشی می بایستی از گواهینامه ملی معلمان ناظر برخوردار باشند. دوره های آموزش حرفه ای معلمان ناظر با عنوان (LPSH) نیز ویژه آندسته از معلمان ناظری است كه از حداقل 3سال تجربه كاری در حوزه سمت نظارتی برخوردار باشند.

ازمورخه می سال 1989كلیه موسسات آموزش معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه به ارائه چشم اندازهای شغلی و اطلاعاتی درخصوص نقاط قوت و اولویت های آموزش حرفه ای معلمان ملزم گردیده اند.

  نهادهای مركزی

از آنجائیكه نهاد اداری واحدی كه مسؤولیت ارائه و نظارت بر آموزش حرفه ای معلمان (CPD) انگلستان را برعهده داشته باشد، تشكیل نیافته است، از این روی وظیفه مذكور توسط نهادها و افرادی به شرح ذیل صورت می گیرد:

1- دپارتمان آموزش انگلستان ( DFEE) و دایره ملی آموزش ولز

2- مقامات ملی آموزش (LEA)

3- معلمان ناظر

4- نهادهای اداره كننده مدارس كشور

دپارتمان آموزش انگلستان (DFEE) و دایره ملی آموزش ولز تا حدود50 درصد از هزینه های مربوط به آموزش حرفه ای معلمان (CPD) را تامین اعتبارمی نمایند.

بودجه مذكور به مقامات محلی آموزش انگلستان (LEA) اعطا می گردد. ساختار، قوانین و خط مشی برنامه های آموزش حرفه ای معلمان به طور سالانه تعیین شده و در بخشنامه شماره16 مصوب سال 1999 دپارتمان آموزش انگلستان و بخش نامه دایره آموزش ولز انتشار می یابد.

مفاد بخش نامه های مذكور به مدارس، مقامات محلی آموزش انگلستان (LEA) و آژانس آموزش معلمان (TTA) به عنوان صندوق مالی آموزش حرفه ای معلمان ابلاغ می گردد.

طی سال های اخیر در نظام آموزش حرفه ای معلمان انگلستان و ولز (CPD) از سیستم بررسی پیشنهادات آموزشی بهره برداری می گردد. طبق سیستم مذكور، مراكز آموزش حرفه ای معلمان به ارائه پیشنهاداتی در خصوص آموزش حرفه ای معلمان مبادرت می نمایند.

گفتنی است كه پیشنهادات مذكور هر3سال یك بار ارائه می گردد.دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) توسط مراكز آموزش عالی، دوایر محلی آموزش (LEA) و آژانس ملی آموزش معلمان انگلستان برگزار می گردد.زمانی كه دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) همزمان با سال تحصیلی به معلمین ارائه گردد، مدیریت كلاس های آموزشی به معلمان جایگزین واجد شرایط(معلمان ذخیره) تفویض می گردد. گفتنی است كه هزینه استخدام معلمان ذخیره توسط خود مدارس پرداخت می گردد. آن دسته از دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) نیزكه ویژه معلمان زبان های خارجی است، در كشورهای خارجی برگزار می گردد.

علاوه بر این، تعدادی از معلمین نیز از كشورهای دیگر بازدیدهای مطالعاتی به عمل می آورند تا از این طریق با بررسی سیستم های آموزشی دیگر كشورها، از مدل های جایگزینی در مدیریت و اداره كلاس های درسی بهره مند گردند. چنین بازدیدهایی به صورت دو جانبه توسط هیئت مركزی آموزش انگلستان و دایره بین المللی آموزش معلمان به عمل می آید.

طبق قوانین دایره بین المللی آموزش و هیئت مركزی آموزش انگلستان با سرمایه گذاری آموزشی بالغ بر6میلیون پوند طی سال های2003-2001، تعداد5 هزار معلم انگلیسی تبار از امكان بازدیدو برقراری تبادل افكار با مدارس سایر كشورها برخوردار می گردند.

 ارزشیابی تحصیلی

دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) در انگلستان و ولز، معلمان كلیه مقاطع آموزش حرفه ای از دوره های كوتاه مدت تا دور های آموزش عالی را تحت پوشش قرار می دهد. در نظام آموزش معلمان انگلستان، سیستم ملی خاصی جهت ارزیابی دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) وجود ندارد و این در حالی است كه مقررات دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) توسط نهادهای محلی آموزش، (LFA) دایره نظارت بر استانداردهای آموزشی معلمان انگلستان (OFSTED) هیئت ارشد نظارت برحوزه آموزش و تربیت معلمان ولز به مورد اجرا گزارده می شود.

هیئت دولت انگلستان نیز با اعطای بورسیه های تحقیقاتی و بودجه آموزشی به آموزش معلمان در مقیاس كوچك، از دوره های آموزش حرفه ای معلمان حمایت به عمل می آورد.

از جمله چنین حمایتهایی می توان به تشكیل صندوق های مالی آموزش حرفه ای معلمان طی سال 2000 اشاره نمود. گفتنی است كه عمل كرد صندوق های مذكور توسط دپارتمان آموزش انگلستان (DFET) مورد ارزیابی و نظارت قرار می گیرد.طی سالهای اخیر، دولت انگلستان سیستم مالی جدیدی در پرداخت حق الزحمه مدرسین حرفه ای تعیین نموده كه بر مبنای ارزیابی عمل كرد آموزشی و اخلاقی معلمان و برخورداری از استانداردهای ملی آموزش در سطح آستانه طراحی گردیده است. معلمین مشمول شرایط مذكور از حقوق اضافه بالغ بر4000- 2000 پوند برخوردار می گردند. گفتنی است كه قانون فوق منحصرا شامل آندسته از معلمینی می گردد كه علاوه بر برخورداری از مدارج علمی بالا از تجربه آموزشی وحداقل سابقه تدریس به مدت7 سال برخوردار باشند.لازم به ذكر است كه كلیه معلمین واجد شرایط تحت ارزیابی های آستانه عمل كرد های آموزشی قرار می گیرند. مسؤولیت ارزیابی معلمان حرفه ای انگلستان براساس راهبردهای ملی برعهده هیئت نظارت معلمین و معلمین ناظر بر عمل كرد مراكز آموزشی كشور می باشد. گفتنی است كه در ساختار هیئت نظارتی، معلمین ناظر خارجی (غیرانگلیسی) نیز حضور دارند تا صحت و وجه اعتبار تصمیمات و ارزیابی های به عمل آمده با حداكثر دقت و ظرافت صورت گیرد.ازجمله مهم ترین فاكتورهای مدنظر در ارزیابی های فوق می توان به ارزیابی دانش حرفه ای معلمین، مهارت در تدریس و ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانش جو یان اشاره نمود.

 پذیرش تحصیلی

در نظام آموزشی انگلستان، كلیه معلمان قادر می باشند در هر زمانی از مسیر شغلی خود در دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) حضور یابند. دسترسی به دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) به ماهیت فعالیت ها بستگی دارد. به عنوان مثال در حالی كه ممكن است برخی معلمان در عمده فعالیت های آموزشی حرفه ای معلمان حضور یابند، برخی نیز ممكن است در حوزه مرتبط با نقش یا مسؤولیت خود تحت آموزش قرار گیرند.گفتنی است كه در دوره های آموزش حرفه ای معلمان (CPD) شرایط لازم حداقلی وجود ندارد، به نحویكه مشاركت در حوزه آموزش معلمان به نیازهای حرفه ای معلمین مربوطه و منابع موجود مدارس در برآورده نمودن نیازهای مذكور بستگی دارد. مشاركت ها از چند ساعت تا چند روز و مطالعات تمام وقت یا پاره وقت در طول یك دوره آمادگی دراز مدت متغییر است. كلیه مراكز آموزش معلمان به تعیین نیازهای آموزش حرفه ای معلمان (CPD) در چارچوب مقررات دولتی مبادرت می نمایند.

نیازهای مذكور از مصاحبات آموزشی شخصی معلمین تا تربیت گروه هایی از معلمین و اعمال تغییرات مدیریتی لازم جهت توسعه مراكز آموزشی را شامل می گردد. آموزش حرفه ای معلمان (CPD) ، محدوده وسیعی از فعالیت های آموزش معلمان را در بر می گیرد.

این واژه ممكن است به كادر آموزشی و معلمان مدارس یا مجموعه ای از نشست ها و ملاقات معلمان چندین مركز آموزشی محدود گردد. این واژه هم چنین فعالیت هایی نظیر تدریس گروهی را نیز شامل می گردد. معلمان مقاطع مختلف آموزشی كشور انگلستان هم چنین با حضور در دور ه های آموزش عالی (كارشناسی-كارشناسی ارشد و دكتری) از دوره های آموزش حرفه ای برخوردار می گردند.

 آموزش حرفه ای اساتید دانشگاهی

باوجودیكه هیچ گونه الزام قانونی برای مدرسین آموزش تكمیلی كشور انگلستان در جهت گذراندن دوره های آموزش معلمان انگلستان وجود ندارد، با این حال كلیه مدرسین ملزم به گذراندن دوره های تكمیلی آموزش معلمان وحضور در كنفرانس های ملی آموزش معلمان می باشند.

 نهادهای مركزی

درحالیكه مسؤولیت نظارت بر آموزش حرفه ای معلمان (CPD) برعهده موسسات آموزش تكمیلی و مسوولیت نظارت برمراكز آموزش بزرگ سالان برعهده نهادهای محلی آموزش (EA) است، دایره ملی آموزش تكمیلی انگلستان (FENTO) نیز مسؤولیت ارتقاء كیفیت و بهبود استانداردهای ملی در كلیه جنبه های آموزشی واخلاقی مدرسین آموزش تكمیلی من جمله آموزش حرفه ای پیوسته را برعهده دارد. دایره ملی آموزش تكمیلی انگلستان (FEDA) هم چنین در جهت افزایش اثر بخشی و كارآیی دوره های آموزش تكمیلی فعالیت می نماید. از جمله سایر مسؤولیت های دایره مذكور می توان به مدیریت و نظارت بر عمل كرد كادر ارشد كالج های آموزش معلمان، سازمان دهی كنفرانس هایی در خصوص آموزش معلمان و ارائه خدمات مشاوره به معلمین اشاره نمود. از جمله دیگر فعالیتهای دایره ملی آموزش تكمیلی انگلستان می توان به تاسیس انجمن مدرسین آموزش عالی با عنوان (ILT) در ژوئن سال 1994 اشاره نمود. از جمله مهم ترین وظایف موسسه مذكور می توان به تقویت و بهبود ساختار آموزش عالی، ارتقاء كیفیت دوره های آموزش عالی و تعیین استانداردهای آموزش حرفه ای در حوزه آموزش عالی اشاره نمود. از جمله نهادهای مركزی كه در راستای بهبود آموزش حرفه ای مدرسین آموزش عالی فعالیت دارند می توان به مراكز ذیل اشاره نمود:

1. آژانس ملی حمایت از كادر و مدرسین مراكز آموزش عالی و دانشگاه های انگلستان با عنوان (UCOSDA) كه در گذشته تحت نظارت انجمن معاونین و مدیران دانشگاه های انگلستان (CVCP) و كمیته دایمی روسای مراكز آموزش عالی (SCPO) فعالیت می نمود. در حال حاضر این سازمان به ارائه مشاوره های تخصصی به دانشگاه های عضو و ارزیابی عمل كرد كاركنان و مدرسین مراكز آموزش عالی انگلستان مبادرت نموده و به عنوان نهاد آموزش ملی (NTO) در حوزه آموزش عالی به همكاری با انجمن مدرسین عالی (ILT) مبادرت می نماید.

2. انجمن حمایت از توسعه آموزش عالی (STDA) كه انجمن حرفه ای كادر آموزش عالی كشور انگلستان محسوب می گردد. انجمن مذكور درجهت تایید اعتبار آموزش حرفه ای مدرسین و كادر آموزش عالی و توسعه برنامه های ویژه مدرسین جدید آموزش عالی فعالیت می نماید.مطابق قانون مصوب سال 1977 دپارتمان آموزش انگلستان (DFEE) كلیه موسسات و مراكز آموزش عالی انگلستان و ولز ملزم به برگزاری دوره های آموزش حرفه ای معلمان برای كلیه مدرسین و كادر آموزش مراكز آموزش عالی كشور می باشند.

 پذیرش تحصیلی

به جز دوره های آموزش تكمیلی معلمان كه به اخذ مدارك عالی آموزشی منتهی می گردد شرایط پذیرش رسمی، وجود ندارد. به عبارت دیگر شرایط پذیرش مدرسین موسسات آموزش تكمیلی در انگلستان و ولز بنابر دانشگاههای مختلف و رای هیئت های مدیره مراكز آموزش عالی متفاوت می باشد. این درحالی است كه طی سال های اخیر با بازدیدهایی از مراكز آموزشی سایر كشورها مدل های جایگزینی در شرایط پذیرش مدرسین مراكز آموزش عالی انگلستان فراهم آمده است. چنین بازدید هایی، به صورت دو جانبه، از طریق هیئت مركزی همكاریهای آموزشی انگلستان با هیئت های آموزشی سایر كشورها و یا از طریق الگوبرداری از برنامه های آموزش اتحادیه اروپا من جمله LINGUA,AIRON و ERISMW صورت می گیرد. به طور كلی می توان گفت كه در انگلستان و ولز شرایط پذیرش عمومی در خصوص دوره های آموزش حرفه ای معلمان وجود ندارد.

 آموزش ضمن خدمت

 اهداف آموزشی

ازجمله مهم ترین اهداف برگزاری دوره های آموزش فشرده ضمن خدمت میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- حضور كلیه كارمندان و صنعتگران كشور در فعالیت های آموزشی تا سال 1996

2- نائل آمدن حداقل50% از نیروی استخدامی كشور به صلاحیت حرفه ای عمومی NVQ سطح 3 یا معادل تحصیلی آن تا سال 2000

3- جذب حداقل50درصدازسازمانها و نهادهای برخوردار ازحداقل200 كارمند در جهت سرمایه گذاری درحوزه آموزش و توسعه و ارزیابی استراتژی های آموزشی تا سال 1996
 



نوشته شده توسط : محمد مهرافروز ( شنبه 23 آبان 1388 ) ( 05:53 ب.ظ )
درباره وبلاگ

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :